Vlastnosti a požadavky kladené na domácí počítač, aneb dlouhý seznam myšlenek, priorit i kompromisů, provází každý výběr s heslem „nejsem tak bohatý, abych vyhazoval peníze za nevyhovující a nekvalitní věci“. Výjimečně slevím ze svých požadavků, ke kompromisům se uchýlím není-li jiná možnost. Noční můra marketingu, doslovně nad vším až příliš přemýšlím, měřím, počítám a teprve poté nakupuji. Čas se rozepsat bych měl, protože jediné, co z těla funguje jsou jakž takž ruce a hlava, zbytek dostal zabrat (nemoc opět drsně udeřila).
Jaké vlastnosti by měla mít tak prostá věc, jak počítačová skříň? V první řadě mně zajímá funkční konstrukce, materiál a robustnost řešení. Volně přeloženo, poté co skříň splňuje rozměry, jak výrobce vyřešil chlazení, uspořádání, montáž, průchody, prachové filtry, … až po vibrace. Základ každé skříně, jejíž vlastnosti podléhají subjektivnímu výběru např.: umístění čelního I/O panelu, dvířka atd. Jsem tak trošku organizovaný bordelář, u kterého má i chaos přesnou organizaci. Se skříní volně stojící na stole se naskýtá možnost využít horního panelu skříně k odkládání drobností např.: externí disk, flash disky, prototypová deska, … zkrátka příjemné užitečnosti vždy po ruce a jež se záhadně sami ztrácí ze všech jiných lokalit. Problém dizajnu: estetika, nebo čistě funkční průmyslový kde i sebemenší detail zůstává podřízen funkci. I se zdrojem přemýšlím ve stejné rovině např.: konektory modulární kabeláže. Jazýčky v konektorech bývají slabým místem, odchází k vymačkání a přenos tak není dostatečně kvalitní – vzniká přechodový odpor a problém, jinými slovy říkám, že dávám přednost fixním vodičům bez mezičlánků.
Cooler Master Silencio S400 v černé barvě s plnými bočnicemi mi vlastně už delší dobu vyhovuje. Hliníková Lian-Li to opravdu není, přesto jde o robustní dobře vyřešenou skříň s odhlučněním i prachovými filtry, které nejsou sice dokonalé, ale svůj účel plní. Dobře vyřešené průchody, montáž, … a vlastně i stropní panel s I/O, kde v roce 2024 chybí USB-C, avšak to je dáno rokem pořízení, kdy to s USB-C na čelních panelech ještě nebylo zvykem. Pro 20 let starou Lian-Li z 3 mm hliníku koupíte upgrade I/O kit a je hotovo.
Co jsem vlastně od počítadla čekal? Univerzální, spolehlivý všeuměl s velkou rezervou do budoucích let, aniž bych do PC musel nějak zasahovat. Letmé pozastavení nad 6/12 proti 8/16 (jader/vláken), koneckonců já těch vláken nikdy moc nepotřeboval sáhnul jsem po Ryzen 5 8600G. Raději bych Pro verzi, která podporuje ECC paměti (výhradně pro OEM). Tiše doufám, že seženu R7 Pro.
- AMD Ryzen 5 8600G
- 64 GB Crucial DDR5 4800MHz (2x 32 GB)
- Asus B650M-CT-CMS
- 2 TB Crucial P3
- LPT + COM
Výběr desky a trápení se s Asus Prime by zasloužilo samostatný zápisek. Volba Asus Pro B650M-CT-CMS z rozumu – nechybí dedikovaný TPM čip, nabízí sériové i paralelní rozhraní v základu (COM+LPT) a není na ní nic zbytečného. Výběr prořídne s potřebou COM+LPT, připočítám-li k tomu TPM čip, zůstávají dva modely ASUS. Dedikované TPM čipy (Infineon/Nuvoton) jsou na AMD platformě stále přetrvávajícím peklem. Na „výkon“ RAM jsem příliš nikdy nehrál i s vědomím APU – tedy přínos pro integrovaný grafický čip, kde nějaké to procento udělají. Nemám rád „rychlé“ moduly, protože s BIOS přichází mnohdy problémy a nestabilita, proto si zpravidla pořizuji „obyčejné zelené“, co nejblíže standardu. Opadne tak většina problémů, s přidáním dalších modulů stejně spadnou na základ. Asus Pro B650M-CT-CMS mě příjemně překvapila prostým AMI biosem – prostý, funkční a bez zbytečných serepetiček.
Ryzen 3 2200G v době vydání přinesl konečně povedené univerzální APU pro lidi, kteří na PC pracují a sem tam si i něco zahrají (např.: XCOM, ANNO, WOW), ale jde o zcela minoritní činnost, a přitom chtějí rozumný výkon, akceleraci, tiché chlazení a cenu. Mě prostě APU v domácím prostředí vyhovuje. Pro někoho je nepochopitelné, že takové „nic“ chladí kompletně Noctua a táhne platinový Seasonic.
… a bastlení může začít, s polofunkčním tělěm jsem oprášil i Diablo II, ve kterém jsem strávil tisíce hodin a i po těch letech, veškeré principy mechaniky, breakpointy, … to všechno se mi vybavilo zpět.
Naproti tomu, Diablo 3 jsem nikdy moc nemiloval.